Meteen naar de inhoud

Waarom Slow Branding sterke merken maakt

‘We hebben het goed.’ Misschien een gekke introductie, want als er één vakgebied is dat naast sales ongegeneerd pogingen doet om een deel van de massa overstag te krijgen voor een aankoop, dan is dat wel marketing: ‘Het is nooit goed genoeg.’ Zeker met de impact van Corona op onze anderhalve-meter samenleving en bedrijven is het nogal een stelling. Maar ondanks dat de maatschappelijk gedragen onzekerheid niet bepaald als een warme deken aanvoelt, denk ik dat deze tijd er één is van vertraging en bewustwording. Een mix die uiteindelijk zal leiden tot succesvollere marketing waaruit oersterke merken ontstaan. Slow Branding, come in and stay, the floor is yours.

Marketingkonijnen

Laten we eerst even een zwart-wit beeld schetsen van de heersende marketingsituatie waar snel resultaat ‘key’ is. Er mag in marketing geïnvesteerd worden, maar dan willen we wel zo snel mogelijk zien dat dat tot een mooie groei in verkoopcijfers leidt. Dit resulteert in razendsnel inhaken op de actualiteit. Even snel de influencer met een massa aan volgers erbij betrekken, de leukste thuis zijn en zorgen dat je op iedere plek en ieder moment van de dag weer even oppopt in het overactieve en propvolle brein van je klant. “Niet op een lucratieve wijze van je laten horen, is niet bestaan.”

Geluk, status en rijkdom zitten in een product of dienst verstopt en kun je gewoon per post ontvangen. De consument die na iedere aankoop achter blijft met het onverzadigde gevoel dat er altijd dingen zullen ontbreken in zijn of haar leven, houdt de hele consumptiecirkel in stand. Maar hoe draag je als bedrijf nu écht bij aan de behoeften of zelfs kwaliteit van leven van de klant?

De omslag naar sociale impact

Gelukkig is er een kanteling zichtbaar. Commercieel wordt steeds socialer, alleen draait het bij velen vooral nog om de indirecte verkoop en groei daaruit. De sociale waarde, die net zo vanzelfsprekend zou moeten zijn als deze economische, is als één van de vele reislustige millennials die vrijwilligerswerk gaat doen op een school in Afrika. Hartstikke mooi en ontzettend goed bedoeld, maar in veel gevallen een druppel op een gloeiende plaat en als een soort statusverrijking geprofileerd op social media. We willen namelijk vaak vooral laten zien en kunnen vertellen hoe goed dit voor en van onszelf is: “Dankbaar”, “mooie kans” en “past helemaal bij hoe we graag gezien zouden willen worden”, maar juist vanuit dat perspectief schiet je het doel voorbij.

Wil je sociale impact leveren, dan draait dat namelijk niet om jou. Het pást wel bij je, bij je waarde en je merkpropositie, maar het draait om je toevoeging aan een groter geheel. Wat laat je na in de maatschappij? Waarom en hoe dan? Hoe zorg je ervoor dat je sociale hart niet puur een MVO-kunstje lijkt? Als een keurmerk dat mooi op je online kanalen pronkt zonder dat het eigenlijk je merkidentiteit versterkt? Hoe maak je van sociale impact een vanzelfsprekendheid binnen je bedrijf? Zoals Seth Godin ook zegt:

“Het gaat niet om wie het hardst schreeuwt, maar om de wereld te verbeteren. Werkelijk krachtige marketing komt voort uit vrijgevigheid, empathie en emotie. Het is de hoogste tijd om te stoppen met liegen, spammen en je schuldig voelen over wat je doet. Om social media statistieken te verwarren met een waardevolle verbinding en om geld te verspillen aan aandacht trekken. Op de lange termijn levert dat niets op.”

Seth Godin

Slow Branding

Waar voorheen merken vooral gericht waren op snelheid en daarmee de korte termijn, richten Slow Brands zich veel meer op de lange termijn. Op een échte, intermenselijke connectie. Geen zielverkoperij, maar de creatie van vertrouwde merkbelevingen die ontstaan vanuit een bewuste propositie waarin de identiteit wordt gevormd op basis van motivatie, betekenis, (vak)kennis, softe waarden en intuïtie.

“Slow is weten wat je voor een ander betekent.”

Slow Brands durven de verbinding aan te gaan

‘Slow Branding’ biedt je de kans om je toegevoegde waarde en merkpersoonlijkheid eens goed onder de loep te nemen. Het draait bij ‘Slow Branding’ niet alleen om een letterlijke vertraging van je marketingactiviteiten, maar om de creatie van een merk dat niet alleen de verbinding met haar doelgroep durft te maken, maar vooral met zichzelf. Slow Branding maakt je bewust van alles wat je als merk doet en laat je stilstaan bij je diepste drijfveren. Wie ben jij nu eigenlijk? Wat zijn je waarden? Wat is het bestaansrecht van je merk? Wat is je essentie, je motivatie en alles waar het ooit om is begonnen?

Slow Branding draait om een bewuste investering van aandacht

In een samenleving waarin je continu overladen wordt met prikkels, is ‘aandacht’ de grootste waarde geworden. Ga het maar eens bij jezelf na, wanneer heb je iets voor het laatst heel bewust al je aandacht gegeven? Wanneer kreeg je van een ander volledig de aandacht zonder gestoord te worden door externe prikkels? Het is behalve de grootste waarde ook de grootste uitdaging geworden om de aandacht te trekken en vast te houden. Dan heb ik het niet over de vluchtige vormen van aandacht die ook Seth Godin schuwt, maar over de aandacht die je grijpt. De aandacht die je een goed gevoel geeft, raakt of aan het denken zet. Met deze vorm van aandacht maak je het verschil en geef je behalve de ander, ook jezelf meerwaarde.

“Een Slow Brand draait niet puur om het nut, de functie, de beleving of de emotie, maar om de toegevoegde waarde.”

Klanten willen niet wat je maakt, maar wat het voor ze doet. Door aandacht te schenken, vermenselijk je je merk. Je maakt het persoonlijk en identificeerbaar en geeft je merk een imago waarmee je laat zien dat je zowel jezelf als de ander serieus neemt. Aandacht verbindt, brengt interactie tot stand en zet je merk én je klant in zijn kracht. Door zowel intern als extern aan de juiste dingen aandacht te schenken, creëer je een sterke merkidentiteit met een eigen persoonlijkheid. ■

Plan een (virtueel) gesprek in
om eens te sparren over Slow Branding: