Iedereen zit thuis vanwege de lockdown en je hebt net een nieuwe auto op de markt gebracht waarvan de drive-experience beter is dan ooit. Hoe laat je consumenten dat ervaren? Audi Australia bracht de rij-ervaring bij de mensen thuis via vier uur durende Slow TV.
Met weinig middelen werden mensen in thuis-isolatie weer on the road gebracht. Alles wat de thuiskijker hoefde te doen, was vanuit hun eigen comfortabele stoel intunen op het YouTube-kanaal van Audi Australia om te kunnen road-trippen door Australië.
Het succes van de film?
Waar de lock-down je de dagelijkse dingen als een een rit naar het werk of weekendtripjes ontneemt, brengt Audi je weer back on the road. Een prettige afleiding in tijden van tegenslag waarin we klein geluk zoeken in onze omgeving en waar onze behoefte aan het beleven van de natuur groeit. We zoeken verstilling, rust en zijn toe aan een (mentale) vakantie. Audi creëert dat met meditatieve Slow TV waarbij de muziek speciaal gecomponeerd is door Jon Hassell. Die de muziek schreef vanuit zijn studio in Marseille waar hij in isolatie zat.
Stilstaande muziek
Jon Hassell is bekend als Amerikaanse trompettist, componist en visionair. Hij componeerde in 2018 al ‘stilstaande muziek’. Je luistert daarbij naar wat er nú gebeurt (vertical listening). In tegenstelling tot het lineair listening waarbij je luistert naar een verhaal dat ergens heen gaat. Bij vertical listening heb je geen verwachting van wat er komt, maar laat je je meenemen in de flow en vormen van de muziek.
“The Drive’ is a digital concept that allows customers to experience the pleasure of the open road from the confines of their home, and to hopefully offer Australians some tranquillity and mental wellbeing during these uncertain and unsettling times.”
Nikki Warburton, chief customer and marketing officer at Audi Australia
Of het de meest succesvolle promotie is voor hun nieuwe Audi A6 Sedan?
Met 113.161 weergaven, 536 likes, 47 reacties en 27 dislikes is het helemaal geen slechte YouTube-video. Ter vergelijking: de populairste YouTube-video van Audi Australia komt neer op 209.139 weergaven, 338 likes, 39 reacties en 31 likes. Daarnaast kregen zij aardig wat media-aandacht met hun Slow TV.
Toch lijkt het niet super effectief voor de sales. De verkoop van Audi Australië is in 2020 gedaald met -26,2%. Zo werden er 1.008 auto’s verkocht. Dat brengt hen op de 15e plek binnen de Australische autobranche. Op volgorde van succes deden Toyota (marktleider), Mazda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Ford, Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan, Subaru, Honda, BMW, MG en Suzuki het in 2020 beter.